מחובר מ: 107.20.115.174,

Home סמארט טכנולוגיות

כניסת לקוחות כניסת לקוחות | הירשם

מאמרים מקצועיים

נושאים

מערכות הפעלה

תקשורת

אבטחה

ביצועים

אדמיניסטרציה

אחר

כתוב מאמר

תקשורת: שימוש בתשתית האינטראנט במוסדות עסקיים

נכתב על-ידי: עמנואל ש. (2011-01-11)

רשתות האינטרנט והאינטראנט החלו להתפתח בראשית שנות התשעים, ומאז הן ממשיכות להתפתח באופן דומה. החברות העסקיות עוקבות אחר הנעשה בעולם האינטרנט ומיישמות התפתחויות טכנולוגיות ואופני שימוש לעולם רשתות אינטראנט.

רשתות האינטרנט והאינטראנט מושתתות שתיהן על טכנולוגיה זהה: שימוש בפרוטוקול התקשורת TCP/IP, שימוש בדפדפנים על מנת להציג דפים ואתרים, שימוש באותן שפות פיתוח, טפסים מקוונים לעדכון והצגת נתונים שנשלפים ממסדי נתונים. ההבדל בין רשת האינטרנט והאינטראנט הוא כי בעוד רשת האינטרנט היא רשת פתוחה שנגישה לכולם, רשת האינטראנט היא רשת פנימית שמאפשרת גישה לעובדי העסק בלבד.

רשת האינטראנט איך הכל התחיל?

ראשית דרכה של רשת האינטראנט הוא ברשת אחרת: ה- ARAPnet של צבא ארצות הברית, רשת שפותחה בסוף שנות השישים. רשת הארפאנט פותחה על מנת לפתור מספר בעיות שהעיקריות בינהן היו כיצד ליצור רשת שאינה ממורכזת, ולכן אינה רגישה להתקפה, ויצירת רשת אשר כוללת תקשורת בין נקודות קצה השונות מבחינת החומרה. המלחמה הקרה העלתה חשש מפני התקפה אשר תהרוס חלקים נרחבים של רשת התקשורת ובפרט תפגע במיקומי מפתח הכרחיים לתקשורת בין יתר חלקי הרשת, לכן הרשת תוכננה ללא שרתים מרכזיים. לאחר מספר שנים, פרויקט רשת הארפאנט נזנח לטובת פרויקטים אחרים והאוניברסיטאות אימצו רשת זו והרחיבו אותה כך שתיתן מענה לתקשורת בין מחשבים המפעילים מערכות הפעלה שונות.

פריצת האינטראנט לעולם העסקים החלה עם התפתחות האינטרנט בתחילת שנות התשעים. השינויים והתמורות אשר עברה רשת האינטראנט מקבילים לאלו אשר עברה רשת האינטרנט. כאשר הפורטלים החלו לתפוס מקום של כבוד בשימוש ברשת האינטרנט, החלו לצוץ פורטלים ייעודים המיועדים עבור רשתות האינטראנט. פורטלים לאינטראנט משמשים לאיחוד כלים ומידע עבור עובדי החברה בצורה נוחה ומאורגנת, תוך שימוש באמצעים שונים כמנגנוני חיפוש מתקדמים. טכנולוגיה אחרת מתחום האינטרנט אשר זלגה לרשתות האינטראנט היא טכנולוגיית המסרונים המייידים והצ'ט. תחילה הייתה התנגדות מצד החברות העיסקיות להכנסת טכנולוגיה זו לשימוש באינטראנט מתוך מחשבה כי העובדים יעדיפו לדבר האחד עם השני במקום לעבוד, אולם לאחר מספר ניסיונות ראשוניים התברר כי טכנולוגיה זו תורמת לשיתוף המידע בעסק, הגברת היזמות והיצירתיות, והגברת יעילות העבודה.

ניהול המידע ותהליכים באמצעות האינטראנט

לפני היות האינטראנט, חברות עסקיות הפיצו מידע לעובדיהם באמצעות הדפסת עלונים ודפים וניהלו תהליכים רבים על גבי דפי נייר. עם הכנסת רשת האינטראנט לשימוש, התחולל מהפך בו תחום ניהול המידע עבר לרשות רשת האינטראנט. כאשר נהלים עודכנו, נעשו שינויים ארגוניים, או שהיה צורך ביידוע עובדי החברה ביחס למוצרים חדשים, הדרכה, או חידושים עיסקיים שונים, כל אלו עודכנו במקום ריכוזי האינטראנט. עובדי החברה נחשפו למידע זה בהתאם להרשאותיהם ותחומי עיסוקם. האינטראנט אמנם דורש השקעה ראשונית בהקמתו ותחזוקתו, אולם התברר כי רשת האינטראנט חוסכת כסף רב לעסק שאינו נזקק עוד לשירותי הדפסות ודפוס מרובות.

מעבר לתחום ניהול המידע, גם ניהול תהליכים שונים בארגון עבר מהפכה עם הכנסת האינטראנט לשימוש עסקי נפוץ. תהליכים רבים בתחום ה- HR, כגיוס עובדים ותהליכי משוב לעובדים, עברו לכלי ניהול מקוונים אשר הגישה אליהם היא מרשת האינטראנט של החברה. תהליך ניהולי נוסף אשר תופס מקום של כבוד ברשת האינטראנט הוא תהליך ניהול הפרויקטים.

יתרונות השימוש באינטראנט במוסדות עיסקיים

לשימוש באינטראנט יתרונות מרובים, בהם:

· הפצת מידע רשת האינרטאנט מאפשרת ניהול הפצת מידע יעיל בין עובדי החברה. הפצת המידע מתנהלת בכפוף למערכת הרשאות מתוחכמת המאפשרת חשיפת המידע לעובדי החברה באופן סלקטיווי.

· ייעול התקשורת הפנים ארגונית תהליכי שיתוף מידע וקיום תקשורת פנים ארגונית מקבלים עידוד מיוחד בשימוש ברשת האינטראנט. ייעול התקשורת הפנים ארגונית רלוונטית במיוחד לעסקים מבוזרים ובינלאומיים הכוללים מספר מוקדי עסקים מאוישים. הכלים הנפוצים בשימוש לצורך זה הם כלי העברת המסרונים המיידים, הפורומים, דואל והבלוגים.

· ייעול הגישה באמצעות כלי חיפוש וארגון המידע, העובדים נחשפים למידע עדכני הדרוש להם לצורך ביצוע עבודתם. המידע נגיש מכל מחשב בעסק, ומאפשר חסכון בזמן, והתמקצעות בעבודה.

· ייעול תהליכים טפסים מקוונים מחליפים את השימוש בטפסי נייר רבים ומונעים מצבים בהם תיקים נופלים, מילולית, בין הכסאות. דוגמאות בולטות לתהליכים כאלו הם תהליכי גיוס עובדים, תהליכי משוב לעובדים, ותהליכי ניהול פרויקטים.

· הורדת עלויות עלויות תחזוקת אתרי אינטראנט נמוכות מעלויות ההדפסה וההפצה הנדרשות ללא שימוש באינטראנט.

· עבודה מאתרים מרוחקים באמצעות שימוש בטכנולוגיות כ- VPN ניתן לגשת אל אתר האינטראנט של החברה ממחשבים אשר אינם מחוברים פיזית לרשת העסק, דבר המאפשר גישה לעובדי החברה אל האינטראנט מהבית או מאתרים מרוחקים אחרים כאתרי לקוחות.

אבטחת מידע ושימוש באינטראנט בעסקים קטנים

אם בעבר נחשבה רשת האינטראנט כרשת אשר משרתת בעיקר עסקים גדולים, יותר ויותר עסקים קטנים מגלים את יתרונות השימוש ברשת האינטראנט. ריכוז המידע והגברת התקשורת תורמים ליצירתיות, יזמות ותחושת שייכות העובדים אל העסק, וייעול תהליכי הניהול מעלה את ריווחיות העסק.

כאשר עסקים קטנים באים לבחון את כדאיות הקמת רשת אינטראנט הם נדרשים להחליט האם להקים רשת אינטראנט בחברה עצמה, דבר הדורש רכישת ציוד יקר והכשרת כח אדם ייעודי אשר לא רק יפתח את אתר האינטראנט וידאג לעידכונו אלא אף יתן שירותי אבטחת מידע ושירותי תמיכה טכנית לשרתים ורכיבי רשת אחרים הנמצאים בשירות האינטראנט, או הקמת אתר האינטראנט בחברה חיצונית המתמחה במתן שירותי איחסון אתרים, ובכלל זה תמיכה טכנית וניהול אבטחת המידע.

האיומים להם נחשפים עסקים קטנים בתחום אבטחת המידע הם גבוהים מאד. הזמן הממוצע העובר מרגע חיבור מחשב כלשהו לאינטרנט ועד להתקפה הראשונה עליו הוא כעשרים דקות עד חצי שעה, לכן שרתי אינטראנט של עסקים קטנים חשופים מאד לאיומים בתחום אבטחת המידע, ללא תלות בגודל העסק.

האיומים העיקריים המטופלים על ידי נושא אבטחת המידע הם:

· דליפת מידע עסקי רגיש אתר האינטראנט מאגד בתוכו מידע רב, אשר עלול לגרום נזק עסקי וכספי במידה וידלוף לידיים לא נכונות. דוגמאות למידע כזה הן רשימות לקוחות, עובדים וספקים, מסמכי איפיון מוצרים וכדומה. אמצעי אבטחת המידע אשר מאבטחים כנגד איום זה הם שימוש במערכת הרשאות וסיסמאות, טכנולוגיית VPN, הצפנה ושימוש בחומת אש (Firewall).

· נפילת אתר האינטראנט נפילת אתר האינטראנט יכולה להגרם מסיבות שונות, בינהן סיבות אשר מקורן בהתקפות חיצוניות (וירוסים, תולעים וכדומה). נפילת אתר האינטראנט יכולה לגרום להשבתת תהליכים אשר מתבצעים באמצעות האינטראנט כתהליכי ניהול פרויקטים. אמצעי אבטחת המידע הנדרשים לצורך הגנה מפני סכנות אלו הן שימוש קבוע בכלי אנטי-וירוס מעודכנים ובחומת אש.

· גיבוי והתאוששות גיבוי והתאוששות אמנם אינם חלק אינטגרלי ממערכות אבטחת מידע, אולם הם חיוניים למקרים בהם אתר האינטראנט קורס כתוצאה ממתקפות חיצוניות או מסיבות אחרות.

· בזבוז זמן עבודה כאשר לא נעשה סינון דואר זבל מבלים העובדים זמן רב בסינון ידני של המידע ומאבדים זמן עבודה רב. גם שתילת רוגלות, קטעי קוד האוספים מידע, אשר מאיטות את פעילות מחשבי הקצה, תורמת לביזבוז זמן עבודה יקר. פתרונות אבטחת מידע לאיומים אלו הם תוכנות סינון לדואר זבל (אנטי ספאם) ואנטי רוגלה.

הדפס מאמר